Be different
Idag bloggar jag på Gustaf Oscarsons site Nytt Företag, en grym resurs för den som startar företag.
unik, adj.
- ensam i sitt slag
- enastående
Fler och fler startar företag och allt fler gör det du gör. Teknikens under har givit fler tillgång till marknaden och möjligheter att vara med och konkurrera på den. I Sverige idag finns det ett sanslöst överflöd av webbyråer, ekonomikonsulter, livsstilscoacher och så vidare. Vissa må kanske inte hålla måttet, men det stora utbudet har gjort att det faktiskt finns många av dessa som verkligen är bra. Tyvärr är “bra” inte mycket till konkurrensfördel när alla andra också är det.
“Försök inte fixa någonting som fungerar”, brukar man säga. De flesta vågar inte pröva något nytt om de inte direkt kan se hur detta skulle leda till förbättring. Jag tror inte att en förändring nödvändigtvis måste innebära en förbättring för att den skall vara värd att göras.
Det finns ett egenvärde i att vara annorlunda, i att vandra nya vägar och lösa problem på nya sätt. Trots att du egentligen kanske inte har förbättrat kvalitén på din produkt, lyckats sänka ditt pris eller skapat någon annan objektiv förändring så kan det finnas ett värde enbart i det faktum att du gör någonting på ett annat sätt.
Vem som helst kan slåss om att vara billigast, snabbast eller bäst. Istället för att per automatik ge dig in i ekorrhjulet tillsammans med alla de andra i din bransch så är mitt förslag att du istället skall ställa dig frågan: “Hur kan jag vara annorlunda?”
Med Entreprenöriella Hälsningar,
Gustaf Josefsson