fbpx Skip to content
Menu

Nyfikenhetsleken

Nyfikenhetsleken är en enkel övning för att väcka människors inre nyfikenhet. Jag har kört denna lek i en mängd olika sammanhang: med 1500 förskollärare, styrelser för storbolag, och med alla gäster på mitt eget bröllop. Den är enkel att leda och får snabbt människor att öppna upp till lite djupare samtal.

Det är inte så svårt!

Detta är en enkel övning. Den tar ca. 20-30 minuter. Den behöver ingen förkunskap, du behöver inte vara någon briljant facilitator eller talare för att kunna hålla i den. Jag har sätt många olika typer av människor både leka och hålla i nyfikenhetsleken och även om det kan funka olika bra med olika grupper, så ger det alltid resultat!

Det enda du behöver tänka på om du är osäker är att hålla dig till schemat. Om du börjar tveka och därför kortar ner tidsramarna eller klipper bort delar av övningen (t.ex. kör en omgång istället för två), så tappar du kärnan.

De första minutrarna kommer att kännas lite socialt obekväma. “Trust the proceess”. Våga lita på att om du bara håller ut ett par minuter till, så kommer det att landa. Jag lovar dig att det gör det.

Så går det till

  1. Är gruppen sittande så brukar jag börja med att låta deltagarna para ihop sig två och två med de som sitter närmast. Eftersom det är viktigt att man är just två, kan det hända att folk får flytta på sig. De som inte har en partner kan räcka upp en hand för att hitta varandra. Har man gruppen stående kan man börja med att låta deltagarna vandra runt lite i rummet, först för sig själv, sedan börja möta blickar, till sist hitta en partner. Hur denna första matching görs är inte så viktigt.
  2. Välj en person i varje par som “känner sig nyfiken”.
  3. Den nyfikne personen får nu 2 minuter att ställa frågor till den andre personen, men får bara ställa frågor där hen “verkligen är nyfiken på svaret”. Om man inte kommer på något man är nyfiken på får man hellre sitta tyst än att ställa tomma frågor. Skulle en fråga ställas och den nyfikne märker att svaret börjar sväva iväg och det inte är så intressant längre så får den nyfikne säga “tack!” och ställa en ny fråga. Övningen går alltså ut på att paret skall sammarbeta för att den nyfikne personen skall få stanna i sin nyfikenhet.
  4. Nu får den som svarat på frågor 1 minut på sig att ge feedback på frågorna. Vilka frågor tyckte du om? Vad hade den nyfikne kunnat fråga mer om?
  5. Efter denna feedback får den nyfikne 2-4 nya minuter på sig att ställa nyfikna frågor. Upprepa gärna vikten av att man bara ställer frågor där man är “genuint nyfiken på svaret”.
  6. För att avsluta skall den nyfikne ge något tillbaka till den svarande, genom att avsluta 2-3 meningar. Syftet med dessa är att utmana lite och synliggöra antaganden. 
    Exempel på meningar:
    • “Mitt första intryck av dig var…”
    • “Det var spännande att höra att…
    • “Jag anknöt till dig som starkast när…
    • “Det jag verkligen förstår med dig var…”
  7. Låt deltagarna tacka varandra.
  8. Be de som varit nyfikna att sitta kvar och stänga ögonen.
  9. De som tidigare svarat på frågor får nu ställa sig upp och börja gå runt i rummet. De bjuds in att vara nyfikna på de som sitter och blunda. Studera dem lite (“de blundar ju så det ser ju ändå inte att du stirrar!”).
  10. När de som rör sig i rummet har hittat en person som de känner sig nyfiken på så bjuds de in att slå sig ner bredvid dem. Påminn de som sitter att fortsätta ha sina ögon stängda tills alla satt sig. Sedan får de öppna ögonen och hälsa på sin nya partner.
  11. Den som gått runt i rummet har nu tagit över rollen som nyfiken. 
  12. Upprepa steg 3-7.
  13. Avsluta med att fråga om någon vill dela något för gruppen. Lyft gärna fram hur enkelt det är att göra en sådan här övning och att de gärna får ta med sig leken hem och testa själva. Gör en snabbdragning av de olika stegen och nämn att om de vill veta mer så kan de Googla på “nyfikenhetsleken”.

Nyfikenhetsleken är en adaption av “Curiosity”, en övning av Bryan Bayer & Decker Cunov från Authentic World.